Για τους μαθητές της Δ', Ε', ΣΤ' τάξης που δυσκολεύονται να αναγνωρίσουν γραμματικά τα ρήματα ετοιμάσαμε τις παρακάτω σημειώσεις. Θα τους βοηθήσουν να ξεκαθαρίσουν τα πράγματα. Στο τέλος υπάρχουν και διαδραστικές ασκήσεις.
[Κάντε κλικ επάνω στην εικόνα για να μεταφερθείτε στις λεπτομέρειες της ανάρτησης και συνεχίσετε την ανάγνωση]
Γραμματική Αναγνώριση ρημάτων

εγώ
τώρα + το ρήμα
Από εκεί και μετά θυμόμαστε ότι κάθε
ρήμα έχει :
1) Φωνή
·
ενεργητική (-ω) π.χ. λύνω,
γράφω
·
παθητική (-μαι) π.χ. λύνομαι, γράφομαι
2) Συζυγία
·
Α΄ συζυγία (ανήκουν
τα ρήματα που τελειώνουν σε άτονο –ω και σε –ομαι )
·
Β΄ συζυγία (τελειώνουν
σε τονισμένο -ώ και σε –ιέμαι ή -ούμαι)
3) Έγκλιση
·
οριστική
(δείχνει το βέβαιο π.χ.
λύνω, γράφω)
·
υποτακτική (δείχνει
αυτό που θέλουμε ή περιμένουμε να γίνει π.χ. να λύνω, να γράφω)
·
προστακτική (φανερώνει
διαταγή, ευχή π.χ. λύνε, γράφε)
Οριστική έγκλιση έχουν όλοι οι χρόνοι.
Προστακτική έγκλιση έχει ο ενεστώτας, ο αόριστος και
σπάνια ο παρακείμενος.
4) Χρόνο
·
ενεστώτας (τώρα) π.χ. λύνω, γράφω
·
παρατατικός (χθες
συνέχεια) π.χ. έλυνα, έγραφα
·
αόριστος
(χθες μια στιγμή) π.χ.
έλυσα, έγραψα
·
παρακείμενος (ως
τώρα) π.χ. έχω λύσει, έχω γράψει
·
εξακολουθητικός μέλλοντας (αύριο συνέχεια)
π.χ. θα λύνω, θα γράφω
·
στιγμιαίος μέλλοντας (αύριο για μια στιγμή) π.χ. θα
λύσω, θα γράψω
·
υπερσυντέλικος (έγινε
χθες πριν από κάτι άλλο) π.χ. είχα λύσει, είχα γράψε
·
συντελεσμένος μέλλοντας (κάτι θα έχει τελειώσει στο μέλλον σε
μια ορισμένη στιγμή) π.χ. θα έχω λύσει, θα έχω γράψει
ενικός (εγώ, εσύ, αυτός, -ή, -ό)
πληθυντικός (εμείς, εσείς, αυτοί,
-ές, -ά)
6) πρόσωπο
Α΄ πρόσωπο (εγώ – εμείς)
Β΄ πρόσωπο (εσύ – εσείς)
Γ΄ πρόσωπο (αυτός, -ή, -ό – αυτοί, -ές, -ά
Π.χ. Να κάνετε γραμματική αναγνώριση
του ρήματος: να διαβάζεις
Είναι ρήμα, ενεργητικής φωνής, α΄
συζυγίας, υποτακτικής έγκλισης, χρόνου ενεστώτα, αριθμού ενικού, β΄ προσώπου
του ρήματος διαβάζω
Π.χ. Να κάνετε γραμματική αναγνώριση
του ρήματος: να επιτρέψετε
Είναι ρήμα, ενεργητικής φωνής, α΄
συζυγίας, υποτακτικής έγκλισης, χρόνου αορίστου, αριθμού πληθυντικού, β΄
προσώπου του ρήματος επιτρέπω
καλο
ΑπάντησηΔιαγραφήΑπαισιο δεν ειναι καθολου βοηθητικο προς τα παιδια και προς τους μεγαλους!Σας παρακαλω!Αισχος...
ΑπάντησηΔιαγραφήΑν μπορούσατε να μας εξηγήσετε τι πρόβλημα αντιμετωπίσατε με το υλικό θα μπορούσαμε με τη σειρά μας να σας βοηθήσουμε περισσότερο.
ΔιαγραφήΑ για να σου πω ως εδώ και μη παρεκι αμα πια
ΔιαγραφήΓια τον ανώνυμο το λέω
το υλικο ειναι μια χαρα, διαφωτιστικοτατο! Μπραβο σας.
ΑπάντησηΔιαγραφήπολύ καλό!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν καταλαβα την τυφλα μου!Μα τι βλακια ειναι αυτη!
ΑπάντησηΔιαγραφήΑν μπορούσατε να γίνετε πιο συγκεκριμένος θα μπορούσαμε με τη σειρά μας να σας βοηθήσουμε περισσότερο.
ΑπάντησηΔιαγραφήειναι ενα πολυτιμο βοηθημα για μικρους και μεγαλους!μπραβο σας!
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ παραπάνω ανάλυση είναι πολύ διαφωτιστική. Για τους λιγότερο γνώστες όμως, που προσπαθούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά μας με ό,τι θυμόμαστε από το σχολείο και με την βοήθεια της τεχνολογίας, θα είχατε την καλοσύνη να με βοηθήσετε στην "τεχνολογία", όπως λέει η εκπαιδευτικός μας της λέξης "αποφασιστικά" (Γλώσσα Δ' δημ. γ' τεύχος, σελ.12, 8η σειρά κειμένου);
ΑπάντησηΔιαγραφήΣας ευχαριστώ εκ των προτέρων
Να βαλετε και παραδειγματα οπως το δευτερο
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
ΔιαγραφήΑυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.
ΑπάντησηΔιαγραφήειναι αρκετα καλο αλλα θα μπορουσατε να βαλετε και αναζητηση λεξεων με τις απαντησεις
ΑπάντησηΔιαγραφήΣας παρακαλώ να βάλετε λέξεις που να έχουν γραμματική αναγνώριση και ΟΧΙ τετειες ΒΛΑΚΕΙΕΣ ΚΑθολου βοηθητικό για τα ΠΑΙΔΙΑ...
ΑπάντησηΔιαγραφήΤι εννοείτε όταν λέτε να βάλουμε λέξεις που να έχουν γραμματική αναγνώριση; Τα συγκεκριμένα παραδείγματα αυτό είναι.
ΑπάντησηΔιαγραφήΓαμω το δημοτικό μαλακές κάθεστε και ασχολείστε με μαλακιες
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολυ βοηθητικο. Μπραβο
ΑπάντησηΔιαγραφήΕγώ που θεωρώ τον εαυτό μου πολύ χαιβανι μπορώ ν πω ότι διφωτιστηκα ικανοποιητικα!!! 😉😉👍
ΑπάντησηΔιαγραφήααα
ΑπάντησηΔιαγραφήΑααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααα
ΔιαγραφήΜια χαρά ήτανε η ύλη μάλλον αυτοί που δεν το καταλάβανε είχαν κάποιο πρόβλημα όπως είδα και παραπάνω
ΑπάντησηΔιαγραφήΥπέροχη δουλειά!!! Μόνο μπράβο και ευχαριστίες στον δημιουργό!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΥΠΕΡΟΧΗ ΔΟΥΛΕΙΑ! ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΚΑΛΗΣΠΕΡΑ! ΜΟΛΙΣ ΚΑΝΟΥΜΕ ΑΝΑΓΝΩΡΗΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΚΟΡΗ ΜΟΥ Ε'ΤΑΞΗ Κ ΕΠΕΙΔΗ ΔΕΝ ΤΑ ΘΥΜΟΜΟΥΝ, ΜΠΗΚΑ ΤΥΧΑΙΑ ΣΤΗ ΣΕΛΙΔΑ ΣΑΣ.ΜΠΡΑΒΟ ΣΑΣ! ΕΜΑΣ ΜΑΣ ΒΟΗΘΗΣΑΤΕ!
ΑπάντησηΔιαγραφήΜπράβο!!!!!!!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμφωνώ απόλυτα βοηθιτικότατο !!!
Διαγραφήki egv
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχαριστώ για τη συμβολή σας στη βελτίωση των μαθησιακών ικανοτήτων του παιδιού μου. Πολύτιμη βοήθεια! Να είστε καλα!
ΑπάντησηΔιαγραφήΠάρα πολύ καλό.Ευχαριστουμε.
ΑπάντησηΔιαγραφήMood, Valentino, Tri poloski
ΑπάντησηΔιαγραφήΤέλειο ίσως ναου πείτε πόσο κλίνετε το ρήμα βγάζε
ΑπάντησηΔιαγραφήΜπράβο σας! Πολύ καλό! Αναλυτικά και απλά!
ΑπάντησηΔιαγραφήΣας ευχαριστούμε πολύ. Μας βοηθήσατε να κατανοήσουμε το τι σημαίνει γραμματική αναγνώριση ρημάτων. Απλό και εμπεριστατωμένο κείμενο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕξαιρετική δουλειά ,για μαθητές και εκπαιδευτικούς ,Μπράβο σας συνεχίστε την προσπάθεια σας ,κλείνοντας τα αυτιά σε όλους τους αγενείς και θρασύτατους και ισως θα έπρεπε τέτοιου είδους σχόλια να βείτε έναν τρόπο να μην τα δημοσιοποιείτε .
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολύ καλή δουλειά. Ευχαριστούμε
ΑπάντησηΔιαγραφή