http://www.sigmalive.com/
Της Άλκηστης Βαρνάβα
Το παιδάκι που θα πάει στην Α΄ Δημοτικού, αν και πέρασε την εμπειρία του νηπιαγωγείου και της προδημοτικής, εντούτοις νιώθει αρκετή ανησυχία για το καινούργιο και μεγαλύτερο σχολείο στο οποίο θα συνεχίσει τη σχολική του εμπειρία. Είναι σημαντικό πώς θα καθοδηγηθεί το παιδάκι από τους γονείς του, αλλά και πώς θα το υποδεχθεί ο νέος δάσκαλος ή δασκάλα του.
Τα παιδιά χρειάζονται ιδιαίτερη προσοχή και συμπαράσταση, ώστε να περάσουν αυτήν την αλλαγή στη ζωή τους.
Τόσο της Α΄ Δημοτικού όσο και της Α΄ Γυμνασίου είναι οι μαθητές που δικαιολογημένα βιώνουν το μεγαλύτερο στρες.Μπήκαμε στην τελική ευθεία για τη νέα σχολική χρονιά και ήδη οι οικογένειες κάνουν τις καθιερωμένες αγορές και προετοιμάζονται ν' αρχίσουν τα εντατικά προγράμματα και τα δρομολόγια, που «επιβάλλονται» σε αυτές, ανεξάρτητα από την ηλικία των παιδιών. Ξεχωριστή όμως στιγμή, όπως κάθε νέα σχολική χρονιά, ζουν τα πρωτάκια. Τόσο της Α΄ Δημοτικού όσο και της Α΄ Γυμνασίου. Είναι οι δύο κατηγορίες μαθητών που δικαιολογημένα βιώνουν το μεγαλύτερο στρες, απ' όλους τους υπόλοιπους μαθητές, μια και κυριαρχεί ο φόβος του άγνωστου, του νέου και του διαφορετικού. Διαφορετικές ανησυχίες φυσικά για την κάθε κατηγορία, αλλά σίγουρα είναι μια έντονη περίοδος και τα παιδιά χρειάζονται ιδιαίτερη προσοχή και συμπαράσταση, ώστε να περάσουν αυτήν την αλλαγή στη ζωή τους όσο πιο ομαλά γίνεται.
Τόσο της Α΄ Δημοτικού όσο και της Α΄ Γυμνασίου είναι οι μαθητές που δικαιολογημένα βιώνουν το μεγαλύτερο στρες.Μπήκαμε στην τελική ευθεία για τη νέα σχολική χρονιά και ήδη οι οικογένειες κάνουν τις καθιερωμένες αγορές και προετοιμάζονται ν' αρχίσουν τα εντατικά προγράμματα και τα δρομολόγια, που «επιβάλλονται» σε αυτές, ανεξάρτητα από την ηλικία των παιδιών. Ξεχωριστή όμως στιγμή, όπως κάθε νέα σχολική χρονιά, ζουν τα πρωτάκια. Τόσο της Α΄ Δημοτικού όσο και της Α΄ Γυμνασίου. Είναι οι δύο κατηγορίες μαθητών που δικαιολογημένα βιώνουν το μεγαλύτερο στρες, απ' όλους τους υπόλοιπους μαθητές, μια και κυριαρχεί ο φόβος του άγνωστου, του νέου και του διαφορετικού. Διαφορετικές ανησυχίες φυσικά για την κάθε κατηγορία, αλλά σίγουρα είναι μια έντονη περίοδος και τα παιδιά χρειάζονται ιδιαίτερη προσοχή και συμπαράσταση, ώστε να περάσουν αυτήν την αλλαγή στη ζωή τους όσο πιο ομαλά γίνεται.
Γονείς, προσοχή
Σ’ ό,τι αφορά τους γονείς, δεν πρέπει σε καμιά περίπτωση να μεταδώσουν τις όποιες δικές τους ανησυχίες ή ανασφάλειες ή να αφήσουν έστω και την παραμικρή αμφιβολία για την καλή πορεία που πιστεύουν ότι θα έχει το παιδί τους στο δημοτικό. Το μικρό παιδάκι πρέπει να μπει στο δημοτικό με θετική στάση, απόψεις και προδιάθεση και οφείλουν οι γονείς να του καλλιεργήσουν αυτήν την αγάπη για το σχολείο. Οι γονείς πρέπει να μεταδώσουν ευχάριστα συναισθήματα στο παιδί για το σχολείο, να του εξηγήσουν ότι θα μάθει πολλά καινούργια πράγματα, ότι θα κάνει καινούργιους φίλους, θα αποκτήσει νέες εμπειρίες, θα κάνει ενδιαφέρουσες δραστηριότητες.
Κυρίως, να αντιληφθεί ότι είναι μια υποχρέωσή του όπως είναι υποχρέωση των γονιών να πηγαίνουν στην εργασία τους. Η καλή αρχή προϋποθέτει και την καλή συνέχεια στην εξαετή πορεία του παιδιού στο δημοτικό. Τώρα, μάλιστα, είναι κατάλληλη περίοδος να μιλήσουν οι γονείς για τις δικές τους εμπειρίες από το σχολείο και να διηγηθούν διάφορες ιστορίες, κατά προτίμηση ευχάριστες, ώστε να συνειδητοποιήσει το παιδάκι ότι όλοι έχουν ζήσει την εμπειρία του σχολείου και είναι ευτυχισμένοι γι’ αυτό.
Όταν έρθει η πρώτη μέρα έναρξης των μαθημάτων, σαφώς τα μικρά παιδάκια πρέπει να τα συνοδεύσει ένας από τους δύο γονείς ή και από τους δύο αν είναι δυνατόν. Αυτό θα ενισχύσει την ψυχολογία και την αυτοπεποίθησή τους και θα τα κάνει να νιώσουν ευχάριστα που έχουν και τους δύο γονείς δίπλα τους, κατά την πιο σημαντική μέρα της ζωής τους. Οι γονείς, όμως, οφείλουν να είναι διακριτικοί και να αποφύγουν οποιαδήποτε ακραία υπερπροστατευτική συμπεριφορά. Μετά την υποδοχή των παιδιών και τις διάφορες διαδικασίες που διεξάγονται την πρώτη ημέρα, όπως είναι κάποιοι χαιρετισμοί και ο διαχωρισμός των παιδιών κατά τάξη, οι γονείς οφείλουν να αποχωρήσουν. Ακόμα και αν κάποια παιδάκια κλαίνε, οι γονείς πρέπει να φανούν «σκληροί» και να αποχωρήσουν, ώστε και αυτά να αντιληφθούν ότι αυτή είναι η νέα τους σχολική ζωή.
Μετά το τέλος της πρώτης ημέρας, είναι ιδιαίτερα χρήσιμο οι γονείς να κουβεντιάσουν με το παιδάκι τους και να ακούσουν με προσοχή για την εμπειρία του από την πρώτη ημέρα στο σχολείο, την καινούργια του δασκάλα ή δάσκαλο, τους συμμαθητές, τα βιβλία κ.λπ. Μάλιστα, το να κουβεντιάζουμε με τα παιδιά μας καθημερινά, είναι μια συνήθεια που τα βοηθά ιδιαίτερα και έτσι σταδιακά καθιερώνεται ο διάλογος μαζί τους. Είναι επίσης ιδιαίτερα χρήσιμο, τα παιδιά να έχουν πρόγραμμα και όρια από την αρχή, αν είναι δυνατόν ακόμα και από την πρώτη μέρα. Είναι σημαντικό να συμφωνηθεί η ώρα και ο χώρος της κατ’ οίκον εργασίας τους και αυτό να τηρηθεί ευλαβικά από την αρχή, ώστε να καθιερωθεί μια ορθή ρουτίνα διαβάσματος και καθημερινού προγράμματος.
Η συνταγή της επιτυχίας στο Γυμνάσιο
ΕΝΑ από τα μεγάλα στοιχήματα σ’ αυτήν τη φάση της εκπαιδευτικής διαδικασίας είναι η ομαλή και επιτυχής μετάβαση και ένταξη των παιδιών του δημοτικού στον γυμνασιακό κύκλο. Η ομαλή ένταξη είναι καθοριστικός παράγοντας στην επιτυχή φοίτηση του παιδιού στο γυμνάσιο. Οι εκπαιδευτικοί οφείλουν να είναι υπομονετικοί και να καθοδηγήσουν τους μαθητές τους, ώστε να ενταχθούν ομαλά στο νέο σχολικό περιβάλλον. Έχουν να κάνουν με παιδιά που μόλις έφυγαν από το περιβάλλον του δημοτικού, που αντιμετωπίζουν τη μετάβαση στο γυμνάσιο σε αρκετές περιπτώσεις με έντονη ψυχολογική πίεση και θα πρέπει να δώσουν τα αναγκαία περιθώρια προσαρμογής.
Όταν έρθει η πρώτη μέρα έναρξης των μαθημάτων, σαφώς τα μικρά παιδάκια πρέπει να τα συνοδεύσει ένας από τους δύο γονείς ή και από τους δύο αν είναι δυνατόν. Αυτό θα ενισχύσει την ψυχολογία και την αυτοπεποίθησή τους και θα τα κάνει να νιώσουν ευχάριστα που έχουν και τους δύο γονείς δίπλα τους, κατά την πιο σημαντική μέρα της ζωής τους. Οι γονείς, όμως, οφείλουν να είναι διακριτικοί και να αποφύγουν οποιαδήποτε ακραία υπερπροστατευτική συμπεριφορά. Μετά την υποδοχή των παιδιών και τις διάφορες διαδικασίες που διεξάγονται την πρώτη ημέρα, όπως είναι κάποιοι χαιρετισμοί και ο διαχωρισμός των παιδιών κατά τάξη, οι γονείς οφείλουν να αποχωρήσουν. Ακόμα και αν κάποια παιδάκια κλαίνε, οι γονείς πρέπει να φανούν «σκληροί» και να αποχωρήσουν, ώστε και αυτά να αντιληφθούν ότι αυτή είναι η νέα τους σχολική ζωή.
Μετά το τέλος της πρώτης ημέρας, είναι ιδιαίτερα χρήσιμο οι γονείς να κουβεντιάσουν με το παιδάκι τους και να ακούσουν με προσοχή για την εμπειρία του από την πρώτη ημέρα στο σχολείο, την καινούργια του δασκάλα ή δάσκαλο, τους συμμαθητές, τα βιβλία κ.λπ. Μάλιστα, το να κουβεντιάζουμε με τα παιδιά μας καθημερινά, είναι μια συνήθεια που τα βοηθά ιδιαίτερα και έτσι σταδιακά καθιερώνεται ο διάλογος μαζί τους. Είναι επίσης ιδιαίτερα χρήσιμο, τα παιδιά να έχουν πρόγραμμα και όρια από την αρχή, αν είναι δυνατόν ακόμα και από την πρώτη μέρα. Είναι σημαντικό να συμφωνηθεί η ώρα και ο χώρος της κατ’ οίκον εργασίας τους και αυτό να τηρηθεί ευλαβικά από την αρχή, ώστε να καθιερωθεί μια ορθή ρουτίνα διαβάσματος και καθημερινού προγράμματος.
Η συνταγή της επιτυχίας στο Γυμνάσιο
ΕΝΑ από τα μεγάλα στοιχήματα σ’ αυτήν τη φάση της εκπαιδευτικής διαδικασίας είναι η ομαλή και επιτυχής μετάβαση και ένταξη των παιδιών του δημοτικού στον γυμνασιακό κύκλο. Η ομαλή ένταξη είναι καθοριστικός παράγοντας στην επιτυχή φοίτηση του παιδιού στο γυμνάσιο. Οι εκπαιδευτικοί οφείλουν να είναι υπομονετικοί και να καθοδηγήσουν τους μαθητές τους, ώστε να ενταχθούν ομαλά στο νέο σχολικό περιβάλλον. Έχουν να κάνουν με παιδιά που μόλις έφυγαν από το περιβάλλον του δημοτικού, που αντιμετωπίζουν τη μετάβαση στο γυμνάσιο σε αρκετές περιπτώσεις με έντονη ψυχολογική πίεση και θα πρέπει να δώσουν τα αναγκαία περιθώρια προσαρμογής.
Από τον ένα δάσκαλο βρίσκονται ενώπιον πολλών καθηγητών, νέα μαθήματα, αυξημένες απαιτήσεις, διαγωνίσματα. Όλα αυτά τα νέα δεδομένα πρέπει να τα έχουν υπόψη τους οι εκπαιδευτικοί και να μη βιάζονται ν' ανεβάζουν τον πήχη απότομα. Τουλάχιστον μέχρι να δούμε να υλοποιείται η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση και η πιο ομαλή συσχέτιση των δύο βαθμίδων.
Χρειάζεται δάσκαλος έμπειρος και ευαίσθητος
ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΣ είναι και ο ρόλος του δασκάλου που θα διδάξει στην Α΄ Τάξη. Οι δάσκαλοι που αναλαμβάνουν τα πρωτάκια πρέπει να είναι ιδιαίτερα έμπειροι και να χαρακτηρίζονται από ευαισθησία. Τα παιδάκια της Α΄ Τάξης προέρχονται από διαφορετικές προδημοτικές ή ιδιωτικά νηπιαγωγεία, αντιμετωπίζουν πολλά άγνωστα πρόσωπα και καταστάσεις και από το δάσκαλό τους θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό πόσο θα αγαπήσουν ή όχι το σχολείο. Έχει τεράστια σημασία να αντιμετωπίζουν τα παιδάκια ισότιμα και να μην παρασυρθούν να δουλεύουν με αυτά που είναι περισσότερο ώριμα ή κατέχουν περισσότερες έννοιες από κάποια άλλα. Ένα πρωτάκι, είναι σημαντικό να μη νιώσει τη διάκριση μέσα στο σχολικό περιβάλλον κι αυτό είναι κάτι που εξαρτάται και από τη διεύθυνση του κάθε σχολείου.
Συνεχίζοντας με τα πρωτάκια, έχουμε τα παιδιά που μόλις αποφοίτησαν από το δημοτικό και θα μπουν στην Α΄ τάξη Γυμνασίου. Εδώ τώρα είναι που παρατηρείται αρκετό χάσμα μεταξύ των βαθμίδων της εκπαίδευσης, εντοπισμένο εδώ και χρόνια και σε μελέτες και σε στρατηγικούς σχεδιασμούς, αλλά χωρίς προς το παρόν αποτέλεσμα. Η μετάβαση από το δημοτικό στο γυμνάσιο είναι για τα περισσότερα παιδιά ένα μεγάλο σοκ και η έλλειψη μιας συγκροτημένης εκπαιδευτικής προσέγγισης μπορεί να τα αποδιοργανώσει και το παιχνίδι να χαθεί εύκολα. Η επιτυχής μετάβαση των παιδιών από τη μια βαθμίδα στην άλλη, εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την προετοιμασία που έκανε ο δάσκαλος της Στ΄ Δημοτικού και την κατανόηση με την οποία θα υποδεχθούν τους νέους τους μαθητές οι καθηγητές.
Χρειάζεται δάσκαλος έμπειρος και ευαίσθητος
ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΣ είναι και ο ρόλος του δασκάλου που θα διδάξει στην Α΄ Τάξη. Οι δάσκαλοι που αναλαμβάνουν τα πρωτάκια πρέπει να είναι ιδιαίτερα έμπειροι και να χαρακτηρίζονται από ευαισθησία. Τα παιδάκια της Α΄ Τάξης προέρχονται από διαφορετικές προδημοτικές ή ιδιωτικά νηπιαγωγεία, αντιμετωπίζουν πολλά άγνωστα πρόσωπα και καταστάσεις και από το δάσκαλό τους θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό πόσο θα αγαπήσουν ή όχι το σχολείο. Έχει τεράστια σημασία να αντιμετωπίζουν τα παιδάκια ισότιμα και να μην παρασυρθούν να δουλεύουν με αυτά που είναι περισσότερο ώριμα ή κατέχουν περισσότερες έννοιες από κάποια άλλα. Ένα πρωτάκι, είναι σημαντικό να μη νιώσει τη διάκριση μέσα στο σχολικό περιβάλλον κι αυτό είναι κάτι που εξαρτάται και από τη διεύθυνση του κάθε σχολείου.
Συνεχίζοντας με τα πρωτάκια, έχουμε τα παιδιά που μόλις αποφοίτησαν από το δημοτικό και θα μπουν στην Α΄ τάξη Γυμνασίου. Εδώ τώρα είναι που παρατηρείται αρκετό χάσμα μεταξύ των βαθμίδων της εκπαίδευσης, εντοπισμένο εδώ και χρόνια και σε μελέτες και σε στρατηγικούς σχεδιασμούς, αλλά χωρίς προς το παρόν αποτέλεσμα. Η μετάβαση από το δημοτικό στο γυμνάσιο είναι για τα περισσότερα παιδιά ένα μεγάλο σοκ και η έλλειψη μιας συγκροτημένης εκπαιδευτικής προσέγγισης μπορεί να τα αποδιοργανώσει και το παιχνίδι να χαθεί εύκολα. Η επιτυχής μετάβαση των παιδιών από τη μια βαθμίδα στην άλλη, εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την προετοιμασία που έκανε ο δάσκαλος της Στ΄ Δημοτικού και την κατανόηση με την οποία θα υποδεχθούν τους νέους τους μαθητές οι καθηγητές.
Για χρόνια παρατηρείται μια συζήτηση για την αναγκαιότητα αρμονικής συνύπαρξης των δύο βαθμίδων, αλλά εκείνο που βλέπουμε μέχρι τώρα, είναι το κάθε γυμνάσιο να ακολουθεί τη δική του πολιτική «υποδοχής» των νέων μαθητών και η επιτυχής προσαρμογή τους να εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τον πατριωτισμό των καθηγητών. Οι διευθύνσεις των γυμνασίων οφείλουν να είναι ιδιαίτερα προσεκτικές με τις οδηγίες που δίνουν στους εκπαιδευτικούς που θα διδάξουν στις Α΄ Τάξεις.
- See more at: http://www.sigmalive.com/archive/simerini/news/education/413173#sthash.pv7BfjPJ.dpuf
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου