Σελίδες

Τετάρτη 15 Μαΐου 2013

Blog-άροντας εκπαιδευτικά

Το ιστολόγιο (ή blog αγγλιστί) μπορεί να προσεγγιστεί ως ένα προσωπικό ηλεκτρονικό ημερολόγιο ή ακόμα ως ένας ανοικτός ηλεκτρονικός χώρος έκφρασης και συζήτησης. Ικανοποιεί τις ανάγκες του σύγχρονου ανθρώπου να εκφράζει τις απόψεις του ελεύθερα, αλλά και να επιχειρηματολογεί υπέρ της άποψής του συνδιαλεγόμενος με άλλους. Οι περιηγητές έχουν τη δυνατότητα να αφήνουν τα σχόλιά τους στα κείμενα που διαβάζουν συμβάλλοντας εποικοδομητικά στην ανάπτυξη διαλόγου. 

Τα τελευταία χρόνια η παγκόσμια κοινότητα των μπλόγκερς αυξάνεται σημαντικά με τη θεματολογία να παρουσιάζει εξαιρετικό ενδιαφέρον (ποίηση, ταξίδια, αθλητισμός, πολιτική, περιβάλλον, κινηματογράφος, φιλοσοφία κ.ά.). Στην Κύπρο παρόλο που υπάρχουν αρκετοί ευφάνταστοι και δημιουργικοί μπλόγκερς, εντούτοις η ιδέα δεν είναι τόσο διαδεδομένη όσο στο εξωτερικό. Σήμερα εκτιμάται ότι υπάρχουν πέραν των 110 εκατομμυρίων ιστολογίων παγκοσμίως και πέραν των 1.5 εκατομμυρίων καταχωρήσεων καθημερινά!

Το τι κάνει τα ιστολόγια τόσο δημοφιλή είναι εύκολο να αποδειχθεί και τούτο διότι η επιλογή ενός ιστολογίου αντί μιας ιστοσελίδας (web page) παρουσιάζει συγκριτικά πλεονεκτήματα. Κατ’ αρχάς τα ιστολόγια παρέχονται δωρεάν, ενώ για τις ιστοσελίδες χρειάζεται ένα ποσό για την εκμίσθωση του domain (της διεύθυνσης και του χώρου για αποθήκευση αρχείων). Επίσης, η δημιουργία ενός ιστολογίου δεν απαιτεί τεχνολογικές γνώσεις υψηλού επιπέδου. Αρκούν μόνο οι βασικές δεξιότητες χειρισμού ηλεκτρονικού υπολογιστή και περιήγησης στο διαδίκτυο. Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι η ίδια η φύση του blog σε ωθεί να προχωρήσεις και να ανακαλύψεις νέες δυνατότητες, βελτιώνοντας έτσι και τις τεχνολογικές σου ικανότητες. 

Ο εκπαιδευτικός μπορεί να αξιοποιήσει τις δυνατότητες του blog ποικιλοτρόπως. Έχει τη δυνατότητα να αναρτά με εύκολη διαδικασία (παρόμοια με αυτή του προγράμματος Word) τιςεργασίες των μαθητών του. Ο αναγνώστης των εργασιών παύει να είναι μόνο ο εκπαιδευτικός, επειδή πλέον θα μπορούν να τις διαβάζουν όλοι οι επισκέπτες του ιστολογίου απ’ όπου κι αν προέρχονται (προσφέρεται αυτόματη μετάφραση σε πάμπολλες γλώσσες). Πέραν τούτου οι επισκέπτες έχουν τη δυνατότητα να αφήσουν το σχόλιό τους για τις εργασίες. Έτσιοι εργασίες θα νοηματοδοτούνται μέσα σ’ ένα αυθεντικό επικοινωνιακό πλαίσιο, αφού θα αναρτούνται στο ιστολόγιο και θα επιδέχονται σχολιασμού από τους επισκέπτες. Το γεγονός ότι η φύση του blog είναι ο διάλογος το καθιστά αυτομάτως ένα ισχυρό εκπαιδευτικό εργαλείο. Οι μαθητές θα μπορούν να διαβάζουν και να απαντούν στα σχόλια που θα δέχεται η εργασία τους αναπτύσσοντας επικοινωνιακές δεξιότητες ή ακόμα να αισθάνονται την ικανοποίηση από τα θετικά σχόλια που θα εισπράττουν αναπτύσσοντας αυτοπεποίθηση για το γραπτό τους λόγο

Επίσης, ο εκπαιδευτικός έχει τη δυνατότητα να αναρτά κάθε μέρα σημειώσεις για το μάθημα της ημέρας. Οι σημειώσεις μπορούν να έχουν τη μορφή ενός βίντεο, μιας εικόνας, ενός χάρτη, μιας ηλεκτρονικής πηγής κ.ά. Ως εκ τούτου οι μαθητές θα έχουν ένα βοήθημα για τις καθημερινές τους εργασίες, το οποίο είναι προσβάσιμο ανά πάσα στιγμή

Επιπρόσθετα, ο εκπαιδευτικός μπορεί να διαμορφώσει το ιστολόγιο ωσάν να είναι το ηλεκτρονικό περιοδικό των μαθητών του. Οι μαθητές θα έχουν την ευκαιρία να φέρουν στο προσκήνιο τα ενδιαφέροντα και τα ταλέντα τους(ποιήματα, στίχους, ζωγραφιές, παραμύθια, σκέψεις κ.ά.) και να τα προβάλουν στο αχανές διαδικτυακό κοινό. Συνεπώς το περιοδικό των μαθητών γίνεται ανέξοδα, χωρίς σπατάλες, με μεγάλη ευκολία και αποκτά αμέσως πληθώρα αναγνωστών! 

Τα οφέλη από τη δημιουργία ενός εκπαιδευτικού ιστολογίου είναι πολλά και ικανά να τραβήξουν την προσοχή όσων ασχολούνται με την εκπαίδευση:

• Ελκύει τους μαθητές. Οι μαθητές ενεργοποιούνται από οτιδήποτε αφορά την τεχνολογία. Συνεπώς το ιστολόγιο θα τους γοητεύσει και θα τους κεντρίσει το ενδιαφέρον δίχως να χρειαστεί επιπλέον προσπάθεια από τον εκπαιδευτικό.

• Κίνητρο για εργασίες. Η δημοσίευση εργασιών στο διαδίκτυο αποτελεί από μόνη της ένα ισχυρότατο κίνητρο για τους μαθητές. Είναι λογικό ότι στο βαθμό που η εργασία απευθύνεται σε πολλούς αναγνώστες τότε η προσπάθεια θα είναι μεγαλύτερη. 

• Αναπτύσσει το διάλογο. Η φύση του blog όπως προαναφέρθηκε ευνοεί τον άμεσο σχολιασμό και συνεπώς το διάλογο. Οι μαθητές θα μπορούν να συνδιαλέγονται, να επιχειρηματολογούν και να εκφράζονται για θέματα που προκύπτουν μέσα από τη σχολική καθημερινότητα. Είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι η υπάρχει η δυνατότητα φιλτραρίσματος των σχολίων πριν δημοσιευθούν, ώστε να αποφεύγονται σχόλια που δεν επιτρέπονται σε έναν πολιτισμένο διάλογο. Ο άμεσος σχολιασμός είναι μία από τις καινοτομίες που έχει εισάξει το ιστολόγιο και ως εκ τούτου ο ζωντανός διάλογος είναι κάτι που εκ των πραγμάτων προωθείται. 

• Απασχολεί εποικοδομητικά τους μαθητές στο διαδίκτυο.Αναμφίβολα οι μαθητές θα αφιερώνουν ποιοτική ώρα στο ιστολόγιο της τάξης τους που θα αποτελεί το σημείο αναφοράς στην καθημερινή τους διαδικτυακή περιπλάνηση.

• Ενισχύει την αίσθηση ομάδας των μαθητών, αφού παρουσιάζονται και πέραν από τη σχολική αίθουσα ως μια ομάδα. Έχουν κάτι δικό τους το οποίο μοιράζονται με όλη την τάξη και με όλο τον κόσμο μέσω του διαδικτύου. Στην προσπάθειά τους αυτή αναπόφευκτα θα μοιραστούν τις σκέψεις και τα συναισθήματα που βιώνουν, αλλά και θα ανταλλάξουν πρακτικές και εισηγήσεις για βελτίωση και εμπλουτισμό του ιστολογίου τους. 

• Βελτιώνει την εικόνα και ενισχύει την εμπιστοσύνη των μαθητών στον εκπαιδευτικό που τολμά να εμπλουτίσει τη σχολική τους ζωή με κάτι αντισυμβατικό και πρωτοποριακό. Ο εκπαιδευτικός που θα ανοίξει αυτό το νέο δρόμο στους μαθητές του θα κερδίσει τη συμπάθεια και την εκτίμηση τους, διότι πολύ απλά οι μαθητές είναι σε θέση να αναγνωρίζουν τις φιλότιμες προσπάθειες που κάνει ένας εκπαιδευτικός γι’ αυτούς. 

• Προάγει το γραπτό λόγο. Οι μαθητές ασκούνται στο να γράφουν με τακτικό ρυθμό και υιοθετούν σταδιακά την ευεργετική και απελευθερωτική συνήθεια της γραφής ως έκφραση του κόσμου τους.

Συνοψίζοντας, το ιστολόγιο ούτως ή άλλως έχει μπει στη ζωή του σύγχρονου ανθρώπου ως ανάγκη της ηλεκτρονικής εποχής. Είτε απλώς διαβάζοντας, είτε συμμετέχοντας σε διάλογους, είτε εκφράζοντας απόψεις ως διαχειριστής, το ενδιαφέρον παραμένει αναλλοίωτο. Στο βαθμό που η αξιοποίησή του μπορεί αποδεδειγμένα να επιφέρει σημαντικότατα οφέλη και στην εκπαίδευση, το μόνο που απομένει είναι... τοεπιβεβαιωτικό κλικ του εκπαιδευτικού!

*Του Αντώνη Ζαρίντα. Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα "Πολίτης" στις 10-12-2009.

Πηγή: ekpaideusi.blogspot.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου