Σελίδες

Δευτέρα 13 Μαΐου 2013

Στη διαδικτυακή ζωή συμμετέχω αλλά πάντα προσέχω


 Reblogged from: http://www.educartoon.gr/
Σχολείο: Δημ. Σχ. Ισθμίας Κορινθίας

«Στη διαδικτυακή ζωή συμμετέχω αλλά πάντα προσέχω»
  Γνωστικό αντικείμενο: Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή
 Οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας παίζουν πρωταρχικό ρόλο στην καθημερινότητα των ανθρώπων. Τα παιδιά, ειδικότερα, ως ψηφιακοί ιθαγενείς (Prensky, 2010) είναι εξοικειωμένα με τις ΤΠΕ καθώς αυτός είναι ο κόσμος τους. Οι έρευνες δείχνουν ότι στην καθημερινότητά τους χρησιμοποιούν σε μεγάλο βαθμό τα ηλεκτρονικά μέσα και το διαδίκτυο. Έρχονται σε επαφή με ένα εργαλείο που τους προσφέρει τεράστιες δυνατότητες  αλλά κρύβει και παγίδες.
Η εκπαιδευτική εφαρμογή που ακολουθεί αποτελεί τμήμα μιας ευρύτερης δράσης η οποία αφορά στα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των χρηστών στο Διαδίκτυο. Υλοποιήθηκε  με την Ε τάξη στο Δημ. Σχ. Ισθμίας Κορινθίας  και είχε διάρκεια 2 διδακτικά δίωρα.
 Στόχοι της δραστηριότητας
Με τη συγκεκριμένη δράση επιδιώκεται οι μαθητές και οι μαθήτριες
  • Να προβληματιστούν για τις δυνατότητες/δικαιώματα και τους περιορισμούς/υποχρεώσεις  και τους περιορισμούς του διαδικτυακού κόσμου.
  • Να συνειδητοποιήσουν τους κινδύνους που κρύβει το διαδίκτυο.
  • Να εξοικειωθούν με ορθές πρακτικές δράσης.
  • Να αναπτύξουν τις ικανότητες τους για παρατήρηση και έρευνα.
  • Να ανακαλύψουν τη δύναμη της γελοιογραφίας ως κειμενικό είδος.
  • Να εργαστούν σε ομάδες, να συνεργαστούν.
  • Να αναπτύξουν την κριτική τους ικανότητα.
  • Να εκφραστούν με ποικίλους τρόπους.
 Μεθοδολογία
Οι νέες παιδαγωγικές προσεγγίσεις οι οποίες προτείνονται από τα σύγχρονα εκπαιδευτικά συστήματα προωθούν μεθόδους συνεργατικές, διερευνητικές και βιωματικές που προωθούν τον πολυεγγραμματισμό.
Στην συγκεκριμένη παρέμβαση αξιοποιούνται η ομαδοσυνεργατική μέθοδος, τεχνικές της Δραματικής Τέχνης στην Εκπαίδευση και  η γελοιογραφία ως ένα ιδιαίτερο κειμενικό είδος που ενισχύει τους πολλαπλούς εγγραμματισμούς.
 Η εκπαιδευτική παρέμβαση
Αφορμή  για την ενασχόληση με το συγκεκριμένο θέμα έδωσε η εγκύκλιος για την  Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου. Το θέμα της συμπεριφοράς στο διαδίκτυο τους αφορά άμεσα  καθώς οι περισσότεροι μαθητές ασχολούνται χωρίς να έχουν πλήρη επίγνωση του τι ακριβώς συμβαίνει. Ξεκινώντας από την Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή –ενότητα Δικαιώματα και Υποχρεώσεις περάσαμε στα δικαιώματα στο διαδίκτυο.
 Αρχικά συζητάμε με τους μαθητές για δικαιώματα και υποχρεώσεις στον πραγματικό και τον διαδικτυακό κόσμο.
  • Δείχνουμε στους  μαθητές  επιλεγμένες γελοιογραφίες και ζητάμε να εκφράσουν τις απόψεις, τις ιδέες και τα συναισθήματά τους για καθεμιά.
 1η γελοιογραφία
 
Boligan Angel
2η γελοιογραφία
Μιχάλης Κουντούρης     
3η γελοιογραφία
Μιχάλης Κουντούρης     
Τα σχόλια των μαθητών
1η γελοιογραφία
-Το άτομο είναι δεμένο στον υπολογιστή του και στο facebook, δε μπορεί να ξεκολλήσει,  δεν είναι εύκολο.
-Οι αλυσίδες θυμίζουν φυλακή, παγιδεύεσαι, είσαι φυλακισμένος όταν δεν μπορείς να φύγεις από εκεί.
-Αυτό συμβαίνει όταν κάτι μας αρέσει πολύ ειδικά στην αρχή, ασχολούμαστε πολύ και δεν μπορούμε να το αφήσουμε… Κάποιοι ζούνε μόνο εκεί..
2η γελοιογραφία
-Βλέπουμε το «παπάκι» που συμβολίζει το  ίντερνετ σαν ένα φίδι. Μιλάει για τους κινδύνους που κρύβονται..
-Το ίντερνετ είναι πειρασμός,  γλυκός πειρασμός  γιατί μας αρέσει να ασχολούμαστε αλλά πρέπει να υπάρχει όριο, μέτρο…
-Το μήλο μας πηγαίνει λίγο  στην Εύα και το αμάρτημα…
3η γελοιογραφία
Μιλάει για το έγκλημα στο διαδίκτυο. Γίνονται πολλές απάτες και υπάρχει ειδική Αστυνομία για αυτό. Τα χαρτάκια δείχνουν το δρόμο στους αστυνομικούς, πώς πρέπει να προχωρήσουν στην υπόθεση. Είναι κάτι που δεν πρέπει να ξεχνάμε..ότι όλα μπορούν να φανούν στο διαδίκτυο.
  • Συζητάμε για συναισθήματα: Τι νιώθουμε όταν βλέπουμε κάθε γελοιογραφία;
1η γελοιογραφία: φόβος, μοναξιά, απομόνωση, κόλλημα
2η γελοιογραφία: περιέργεια, απορία, θαυμασμός,
3η γελοιογραφία: κούραση,  ένταση, κυνηγητό, υποχρέωση για δράση
  • Δείχνω με το σώμα μου χωρίς να μιλάω τα συναισθήματα και αφήνω τους συμμαθητές μου να μαντέψουν.
  • Αλλάζω τίτλο σε κάθε γελοιογραφία.
1η γελοιογραφία:  Διαδίκτυο και Εξάρτηση
2η γελοιογραφία:  Το φίδι του διαδικτύου
3η γελοιογραφία:  Κάτω το διαδικτυακό έγκλημα
Κατόπιν οι μαθητές δημιουργούν τις δικές τους γελοιογραφίες για τα δικαιώματα, τις υποχρεώσεις και τις παγίδες του διαδικτύου. Στο τέλος συνθέτουν μία αφίσα με την οποία συμμετείχαν ως πρεσβευτές στην Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου την Τρίτη 5 Φλεβάρη 2013.
Τα έργα και τα σχόλια των ομάδων:
Παρομοιάζουμε το ίντερνετ με ένα δέντρο, γιατί μας δίνει εφόδια να φτάσουμε κάπου, μας βοηθάει να δούμε, να ακούσουμε …
Το φίδι σημαίνει τους πειρασμούς, τα εμπόδια , ότι μας δυσκολεύει
Το πουλί, οι σειρήνες μας καλοπιάνουν να είμαστε συνέχεια online.
  ομάδα
Όταν είσαι στο δίκτυο νομίζεις ότι  είσαι δυνατός.. Η δύναμη όμως είναι να μπορείς να ελέγχεις αυτό που θέλεις, να ξεκολλάς κι όχι να είσαι δεμένος στην οθόνη.

Το διαδίκτυο μας ανοίγει ένα παράθυρο στον κόσμο.
Είναι στο χέρι μας  το παράθυρο αυτό να μη γίνει σαν της φυλακής, να μας απομονώνει από την πραγματική ζωή.
Στο διαδίκτυο χρειάζεται να παίρνουμε αποφάσεις για πολλά πράγματα, όπως  προτάσεις για συνάντηση στον πραγματικό κόσμο. Πρέπει να σκεφτόμαστε πριν κάνουμε οτιδήποτε γιατί καμιά φορά δεν ξέρεις πού θα βγάλει. Καλό είναι να συμβουλευόμαστε τους γονείς, τους δασκάλους και τους ειδικούς.
Το ίντερνετ  είναι ένας λαβύρινθος, ένα κύκλος που μπορεί να σε κλείσει μέσα του ασφυκτικά αν δεν προσέξεις.
Πολλές φορές ακούμε για παιδιά, που κάθονται μπροστά από τον υπολογιστή, δε βγαίνουν από το δωμάτιο.
Πρέπει να βοηθήσουμε  όλοι  να καταλάβουν και να ξεφύγουν..
Το ίντερνετ  χρειάζεται προσοχή.
Μας βοηθάει σε πολλά, μπορεί όμως να μας δημιουργήσει και πολλά προβλήματα.
Πρέπει να μιλάμε, να λέμε το πρόβλημά μας σε αυτούς που εμπιστευόμαστε για να βρούμε τη λύση. 

Το ίντερνετ είναι ένα καράβι που μας ανοίγει  ορίζοντες, μας ταξιδεύει σε άλλες θάλασσες. Μπορούμε να βρούμε τα πάντα πολύ γρήγορα… Μπορούμε όμως να αποφεύγουμε κινδύνους δίχτυα, καρχαρίες;
Καθένας από μας είναι σαν ένα  καπετάνιο και  όπως λέει και η παροιμία ο καλός ο καπετάνιος στα δύσκολα φαίνεται.
Επίλογος
Το σύγχρονο σχολείο οφείλει να αξιοποιήσει τα ενδιαφέροντα και τα βιώματα των μαθητών και τις τεχνικές που θα ενεργοποιήσουν τους μαθητές και θα δώσουν νόημα στην εκπαίδευσή τους και την καθημερινότητά τους στο σχολείο. Οφείλει, επίσης, να εφοδιάσει τους σημερινούς μαθητές – αυριανούς πολίτες με τις απαραίτητες δεξιότητες (τεχνικές, λειτουργικές, κριτικές) που θα τους διευκολύνουν στην πρόσληψη και αποκωδικοποίηση της πραγματικότητας που βιώνουν για να ζήσουν με ασφάλεια και στον ψηφιακό κόσμο.
                                                  Βάια Μανώλη,  Δ/ντρια Δημ. Σχ. Ισθμίας Κορινθίας

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου